Door het beste van mezelf te geven ondersteun ik jou om het beste uit jou te laten komen.

Versterk waar je goed in bent en verander wat je weerhoudt om je doelen te bereiken




“Hoe wordt mijn tiener een gelukkige tiener?”

Als ouder hoop je dat je je kind genoeg handvatten hebt meegegeven.

Zodat jouw kind over voldoende zelfvertrouwen beschikt, dat hij tevreden met zichzelf is en ook verantwoordelijk kan zijn.

Je hoopt dat jouw kind goed meekomt op school en dat hij een stimulerend sociaal netwerk heeft.

Je gunt je kind, in de nabije toekomst, voldoende financiële middelen om leuke dingen te kunnen doen.

Als ouders een toverstafje zouden hebben…

Helaas gaan veel tieners en daarbij de ouders door lastige momenten.

Ouders en tieners komen regelmatig in strijd omdat tieners niet zitten te wachten op advies, hulp en wijsheid. Zij willen het zelf ontdekken en weten het meestal zelf beter.

Gelukkige tieners krijgen de ruimte om te proberen, om keuzes te maken, zodat het zelfvertrouwen groter wordt.

Ieder kind heeft hierin zijn eigen tempo en ouders horen op de achtergrond klaar te staan met raad en daad.

Tieners bouwen aan een eigen sociaal netwerk en volgen hun dromen.

Dit gaat erg lastig wanneer de tiener voelt dat een ouder er niet alle vertrouwen in heeft,

niet de ruimte geeft of het altijd beter weet.

Wanneer een tiener aanvoelt dat hij niet vertrouwd wordt ontstaat er vrijwel altijd een strijd.

Ouders maken zich op de een of andere manier altijd zorgen om de puberteit. Het is goed om je af te vragen of deze angst reëel is.
 

Uit mijn ervaringen heb ik geleerd dat het geen onmogelijke opdracht is om gelukkige tieners op te voeden.


1 van de moeilijkste dingen voor een tiener is het vragen om hulp.

Dan bedoel ik niet de hulp om kleding te wassen maar hulp bij gevoelens en levensvragen.

Wanneer je aan een tiener vraagt wat hij graag veranderd zou willen zien dan zou hij waarschijnlijk een aantal dingen kunnen opnoemen.

Waarschijnlijk ontbreekt het hem aan de juiste tools.

(Daarbij klinkt advies al snel als betweterig en zeurderig)

Wanneer een kind te lang blijft doorlopen kunnen de vragen uitmonden in frustratie en onzekerheid. Op dit punt hoort een ouder of verzorger in te springen en de juiste handvatten te bieden. Veel ouders denken dat ze hun kind tekort hebben gedaan in de opvoeding maar dit hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn.

Hormonale, lichamelijke en sociale veranderingen kunnen zo overweldigend zijn dat tieners het gevoel hebben dat zij controle verliezen. Het kan zelfs onmogelijk lijken om grip op de situatie te krijgen.

De kleine olifant

Op een dag gaat een vader met zijn zoon naar het circus. Hij ziet een grote olifant. De olifant heeft een dun touw om zijn nek, die weer losjes om een paal hangt.  Hij vraagt verbaasd aan zijn vader waarom de grote olifant geen poging onderneemt om te ontsnappen. Hij trekt het paaltje er immers met 1 ruk uit.

Zijn vader kijkt hem aan zegt: Zoon deze olifant heeft als kleine olifant maandenlang geprobeerd om los te breken. Hij was toen alleen nog niet sterk genoeg om het paaltje eruit te trekken. Na maanden proberen is hij gaan geloven dat hij niet sterk genoeg is. Nu probeert hij het niet eens meer omdat hij ervan overtuigd is dat het hem toch niet lukt. Hij voegt eraan toe: Mijn zoon, wij mensen zijn niet anders. In onze jeugd, proberen we heel veel uit, maar wanneer het mislukt proberen we het uiteindelijk niet nog een keer. We gaan geloven dat het ons niet zal lukken. Heel veel volwassenen hebben nog steeds dat stuk touw om hun nek, net als de olifant…


Als mensen willen veranderen moeten zij hun kracht vinden om de uitdagingen te overwinnen. Bij tieners is het niet anders. Zij hebben de innerlijke veerkracht. Wat een tiener nodig heeft is een stabiele achterban.

Juist tieners omdat deze leefstijdsgroep, vanaf dit punt, steeds zelfstandiger wordt en steeds vaker alleen de stapjes zet in zijn grote ontdekkingsreis. Een tienerbrein werkt daarbij anders, hij zal minder snel de gevaren en gevolgen in zien.

Een tiener heeft mensen nodig waar hij kan aankloppen en oordeelloos gehoord worden. Wanneer een goede achterban ontbreekt, loopt een tiener meer risico om fouten te maken, soms moeilijk of zelfs onherstelbare fouten.

Tijdens de pubertijd, worden gevoelens soms zo ingewikkeld en situaties zo onoverzichtelijk dat zij de strijd opgeven. Het leven is snel, hard en je hebt aan zoveel eisen te voldoen dat je het overzicht totaal kwijt raakt. Verkeerde keuzes, teleurgestelde of zelfs boze gezichten kunnen je nog geïsoleerder maken. Het komt erop neer dat je wel degelijk iets wilt veranderen maar niet goed weet hoe.

Je hoeft geen genoegen te nemen met minder, het is niet jouw lot om je ongelukkig en nutteloos te voelen.


Stel de volgende vragen eens aan je kind:

Als jij vandaag niets veranderd, hoe denk je dat jouw leven erover 5 jaar uitziet?

Hoe ziet jouw leven eruit als je er vandaag wel verandering in brengt?

Ben je bereid om je angsten los te laten?


Diep van binnen weten wij echt wel wat goed voor ons is, soms zorgen stress, verwarring,

angst en verdriet ervoor dat logisch denken geblokkeerd wordt.

Het zou geweldig zijn als tieners zo vroeg mogelijk leren hoe zij met dingen als teleurstellingen moeten omgaan, hier hebben zij in hun verdere leven profijt van.


Niet iedere tiener springt een gat in de lucht als hij hoort dat er een afspraak met een coach is gemaakt.

De tiener moet zich na het intakegesprek wel een beetje geprikkeld voelen om aan het traject te beginnen.

Een klik is immers bepalend voor een goede samenwerking.

Wanneer een tiener zich veilig voelt gaat hij zelf veel gerichter op zoek naar wensen, doelen en benodigdheden,

een coach begeleidt dit in behapbare stapjes.

Tieners voelen zich vaak overweldigd door het 'moeten en zouden moeten'. 

Wanneer er een kink in de kabel komt, legt een tiener meestal de schuld, uit onmacht, bij een ander neer.

Dus wanneer een tiener helder heeft wat hij wilt dan is hij in staat om te focussen. Een tiener leert dat hij zijn dromen kan waarmaken zodra hij in "zijn magische zone stapt"

Kinderen leren al vroeg te luisteren naar andere regels te volgen. Zij leren gewoontes en gedachten die op dat moment misschien wel relevant waren, maar jaren later werken deze overtuigingen wellicht wel averechts. Wanneer jij een navigatiesysteem hebt dat weet je dat je deze regelmatig moet updaten. 
Jouw tiener creëert tijdens een coachingstraject nieuwe gewoontes, nieuwe gedachten, nieuwe wensen en nieuwe waardes.


BryOnly’s coaching is echter niet gericht op het verleden, richt zich niet op opgeplakte

en wijst niet met vingers. BryOnly’s coaching richt zich op de toekomst,

je haalt je rijbewijs immers ook niet door alleen maar achteruit rijden.

Het verleden is een onderdeel van het verwerkingsproces, maakt inzichtelijk waar je hebt gestaan maar vooral met de blik wat kan ik eruit leren en waar wil ik nu naar toe.
Het zelf monitoren waar je bent en waar je naar toe wilt, welke invloeden je hebt om dingen te veranderen en welke je moet elimineren om verder te komen, zijn tools welke het zelfinzicht vergroten en helpt de tiener zijn eigen kracht te vinden en te behouden.

Met deze vaardigheid winnen zij controle over de gedachten, lijf en spirit, een leven lang. Coaching kan op vele manieren aangeboden worden. Ik hanteer de Free Flow methode. Dit betekent zo min mogelijk vaste omlijningen, de weg naar Rome kent immers verschillende wegen. We werken aan jouw doel (en) maar zetten ons niet vast aan regels die door anderen bepaald zijn. Iedereen is namelijk anders. Wanneer er een goede flow is kan de tiener met briljante ideeën komen. Hoe ga je om met obstakels en terugvallen, hoe blijf ik positief denken, hoe houd ik vast aan nieuwe overtuigingen?


BryOnly tiener coaching is gebaseerd op een aantal overtuigingen:

Coaching is geen therapie: er wordt duidelijk overgebracht dat hij niets mankeert, maar enkel begeleiding nodig heeft. Het voorbeeld van de voetballer en de coach maakt coaching vaak inzichtelijker voor een kind.

Een coachings traject: dient duidelijk, kort en krachtig te zijn.

Ouders/verzorgers hebben een belangrijke rol zo niet de belangrijkste rol. Wat jij als ouder denkt of geloofd is in meer of mindere mate belangrijk voor jouw tiener. Communicatie tussen ouder, tiener en coach moet hierom open, eerlijk en transparant zijn. 

Ouderschap gaat niet altijd over rozen. Helaas leren wij niet op school hoe wij een goede ouder kunnen zijn. Je doet wat jij denkt dat goed is, soms werkt een andere benadering echter beter. Het is belangrijk om ook als ouder open in het traject te stappen.

De beste ouders geven het goede voorbeeld. Geluk, gezondheid en succes zijn belangrijke dingen die jij je tiener wilt meegeven maar zullen je kind nooit echt bereiken als jij dit zelf niet echt voelt..

“My father didn’t tell me how to live; he lived, and let me watch him do it”

Clarence Budinton Kelland

Tieners spiegelen het gedrag van de ouders. Kleine obstakels worden grote problemen als deze niet worden opgelost. Bepaalde medicatie onderdrukken maar lossen het probleem niet op. Wanneer je te lang met een probleem blijft lopen, wordt het probleem een onderdeel van je leven.

Emotionele intelligentie is een belangrijk ingrediënt voor succes. Een hoog IQ geeft geen garantie op een krachtige EQ.

Alle tieners boeken vooruitgang met de juiste begeleiding dus ongeacht leeftijd, (on)mogelijkheden, omstandigheden, sociale vaardigheden, gedrag en talenten.

Alle tieners zijn uniek en daarom wordt in ieder traject gekeken wat de hulpvraag is.

Labels plakken doen vaker meer kwaad dan goed. Uit ervaring is gebleken dat labels plakken soms meer kwaad dan goed doet. Tieners worden onzeker, voelen zich anders, beperken zichzelf bij voorbaat en nemen deze gevoelens mee naar volwassenheid. Je moet  je realiseren dat labels ook verkeerd geplakt kunnen worden, met alle gevolgen van dien.

Resultaten boek je wanneer jij je op je gemak voelt. Het is dus van belang dat er goed naar de tiener geluisterd wordt.

To be in your children’s memories tomorrow, you have to be in their lives today 


BryOnly’s coaching gaat verder waar anderen stoppen.

Bij een gemiddelde coachingstraject is het vooral gericht op het analyseren van de oorzaak en ventileren van een probleem (of meerdere probleemgebieden) uiteraard lucht deze manier wel op in ieder geval tot de volgende hobbel zich aandient. De focus bij BryOnly’s coaching richt zich, na een analyse, vooral “op wat kan ik zelf doen”. Dit doen we door samen doelen te omschrijven, door sterke kanten inzichtelijk te maken en door oa het zelfvertrouwen te vergroten.

 
Een coachingscyclus bestaat uit een intake en 4 sessies. Daarnaast biedt BryOnly thema avonden aan met een select groepje tieners. Wanneer er na het eerste traject behoefte is aan een follow up dan wordt dit met ouders besproken.

Een van de voorwaarden van een traject voor tieners is dat het traject kort en krachtig moet zijn.

Na het intake gesprek wordt een plan met doelen opgesteld.

Na het 1e cyclus wordt bekeken welke doelen behaald zijn. Het ene traject verloopt sneller dan het andere.

Er kan besloten worden om nog een cyclus te starten of om over een aantal weken een evaluatiegesprek te organiseren.

De begeleiding bestaat uit verschillende coachings technieken en methodes.

Het aanleren van vaardigheden als gedachtekracht, mindfulness en andere methodes om beperkende gedachtes te elimineren is een belangrijk onderdeel van het traject.

Wanneer een tiener deze vaardigheden goed beheerst betekent dit bijvoorbeeld dat een tiener goed in staat zal zijn om zelf beperkende gedachtes te herkennen en deze de kop in te drukken.


Een tiener is het gehele traject vrij om emails te sturen,

maar ook hierna is hij welkom een mail te sturen als hij er niet uitkomt.

De betaling kan vooraf maar er dient na iedere afspraak te worden afgerekend.
Wanneer iemand extreem boos is, weigert verantwoordelijkheid te nemen nemen of onder invloed van verdovende middelen is het raadzaam om in plaats van een coachingstraject eerst in therapie te gaan.

De kans om het traject te frustreren, ipv positief te doorlopen is aanwezig.



Wat kan mijn kind (en wij) verwachten van een traject:

Een coach is geen reparateur, er is immers niets gebroken of mis aan jouw tiener, een coach wordt ingezet om de tiener de begeleiden.

We gaan aan het werk om veranderingen zich- en voelbaar te maken. Denk aan verantwoordelijkheid nemen, gemotiveerd raken, duidelijkheid scheppen, succesmomenten creëren. 

maar ook het streven om kennis te maken met de volgende vaardigheden en ervaringen:

Gevoel van vooruitgang/groei - Meer vrije tijd en betere besteding - Positievere kijk op de wereld -

Zelfvertrouwen - Zelfwaardering - begrip voor gevoelens - focussen - energieker - besluitvaardiger

Je leert als tiener dat niet iedereen hetzelfde is en dat dit juist goed is. Je wordt een begripvollere  tiener als je je leert verplaatsen in een ander.

Waardering voor het proces hebben en dus niet alleen de uitkomst is belangrijk. In het traject leert de tiener dat “geluk heb je alleen als je…” niet op gaat. Geluk is een state of mind die je de rest van je leven mag meenemen.

De tiener leert hoe je een positieve kijk op relaties en andere mensen kunt krijgen. Relaties in alle verschillende vormen zijn essentieel voor succes, gezondheid en welvarendheid.

Stress is een grootte boosdoener in onze gemeenschap. Het niet kunnen omgaan met druk levert veel problemen op. Prioriteiten leren maken is een tool om de verplichtingen

Een traject kan als succesvol worden beschouwd als de tiener weet wat hij waard is en doelgericht aan de slag kan.